SeUnTaI KaTa u D kOnGsI

"Wahai wanita solehah, jangan risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana takkan terpaut pada wanita hanya kepada kecantikan, lirikan senyuman, pada bicara manja dan menggoda atau pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya. Telah tercatat seungkap nama lelaki di Luh Mahfuz untukmu. Cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadimu. Jika kau tetap di atas jalan yang di redhai-Nya, InsyaAllah si dia turut di jalan yang sama."

Isnin, 16 September 2013

Al-Baqarah: 216


Kadang kala sesuatu hal itu terjadi tanpa pernah kita duga atau di luar batasan pemikiran kita.
Siapa sangka hal yang sedemikian terjadi dalam kehidupan kita namun kehidupan itukan penuh dengan kejutan dan keajaiban. Setiap yang berlaku telah tertulis seawal air mani bertempat dalam rahim.
Tuhan telah menentukan  keluarga mana kita akan dilahirkan, dugaan dan cubaan apa yang akan kita tempuhi tapi ALLAH berikan kita peluang untuk memilih jalan mana bagi menghadapi semua itu.
Bahkan soal jodoh juga  telah ditetapkan ALLAH 50 ribu tahun  sebelum ALLAH ciptakan langit dan lautan.

Kita sering mempersoalkan “kenapa ini terjadi dalam kehidupanku”, “kenapa harus dia”, “kenapa aku”,
seribu satu persoalan yang kita rangka namun jawapannya bukan pada kita,ALLAH yang menentukan segala-galanya. Setiap yang berlaku itu perancangan ALLAH dan setiap sesuatu yang berlaku itu ada hikmah disebaliknya,yakin dengan janji  ALLAH.
Berhenti menyoal..Ikhlaskan hati, lapangkan dada untuk menerima semuanya.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal  ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui..”
(Surah Al-Baqarah: 216)


Tiada ulasan: